Kisah Di Sebalik Simbol Simbol Teknologi

1. Power on/off
Simbol ini asal mulanya digunakan pertama kali pada perang dunia ke 2 sebagai kod rahsia.Garis vertikal melambangkan angka "1" yang artinya hidup atau on, dan lingkaran melambangkan angka "0" yang artinya mati atau off.Sementara lingkaran yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.
2. Bluetooth
Simbol yang satu ini sudah tidak asing lagi buat yang suka transfer data dari satu perangkat ke perangkat lain.Kerana suka buah blueberry,raja Denmark ke 10,Harald Blatand mewarnai salah satu giginya dengan warna biru.Dan juga kerana bluetooth receptor pertama bentuknya mirip dengan gigi raja Harald Blatand,dipakailah kod biasa yang melambangkan raja Harald sebagai simbolnya.
3. Play
Belum ada kisah yang pasti dan jelas kenapa simbol segitiga dipakai untuk melambangkan butang play.Yang pasti,segitiga dianggap simbol sebagai penunjuk arah yang paling senang dibaca.Kedudukannya yang mengarah ke kanan mengingatkan kita pada arah jalan pita rakaman pada kaset.
4. USB
Kehebatan tongkat Neptunus menginspirasi simbol USB sebagai connector yang boleh menghubungkan sambungan apapun.Tiga ujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga bidang,kotak,segitiga dan lingkaran jadi penanda kalau USB adalah connector yang serba boleh.
5. AT
Ketika belum ada mesin cetak,pendeta harus menulis tangan setiap naskah yang diterbitkan.Daripada susah menulis kata "at", mereka pun membuat simbol "t" yang mengelilingi "a".Maka jadilah simbol ini.
sumber: http://www.fcukz.co.cc/2011/06/kisah-di-sebalik-simbol-simbol.html#ixzz1UjNLPGjY
Kisah Di Sebalik Simbol Simbol Teknologi Kisah Di Sebalik Simbol Simbol Teknologi Reviewed by Drama Malaysia, Waktwo on August 11, 2011 Rating: 5
Powered by Blogger.