CAHAYA HIDUP KU

best giler lagu nie..... dah lame aku dgar lagu nie....sjak 2009 ag..... jom sama dgar.... Kemarin aku melupakanmu Kemarin aku tak ingat kamu Namun engkau tersenyum Dan kini sampai akhir hidupku Ku mohon jangan tinggalkan aku Selalu dekat dengamu Engkaulah segalanya Rasa sesal tak pernah datang di awal Ketika, ketika mata rasa dan kata sudah tak berguna Teringat satu masa ketika aku terlupa Terlupa akan cinta yang ada di dalam dada Ku terpesona dengan wanita berbeda Terpikat dengan sinar cahaya berbeda Wanita lain yang belum tentu setia Cahaya yang tidak akan bersinar lama Tidak seperti sinarmu engkau wanita pujaan hatiku Malu ku mengakui kesalahanku padamu Jujur hati ini tak bisa tidur Ku siapkan waktu berdua denganmu Saat dimana tak bisa kuganti dengan hatiku Cinta yang tlah kau beri tak dapat terganti Hanya dengan untaian kata maaf dari hati ini Kau cahaya hidupku Aku adalah lelaki yang akan dibenci Ketika ku sakiti hati wanita yang mengasihi Dia beri hati kubalas dengan dusta Dia beri cinta kubalas dengan luka Aku terpesona dengan wanita berbeda Terpikat dengan sinar cahaya berbeda Wanita lain yang belum tentu setia Cahaya yang tidak akan bersinar lama Tidak seperti sinarmu engkau wanita pujaan hatiku Malu ku mengakui kesalahanku padamu Jujur hati ini tak bisa tidur Ku siapkan waktu berdua denganmu Saat dimana tak bisa kuganti dengan hatiku Cinta yang tlah kau beri tak dapat terganti Hanya dengan untaian kata maaf dari hati ini Kau cahaya hidupku.... best x?

Pantun Sakit Hati

6:43 PM Posted by Lagend TV View Comments
Buah cempedak di luar pagar Ambil galah tolong jolokkan Kenapa kau nak jolok pakai galah Sebab cempedak tu dah jatuh kat luar pagar . Kalau ada sumur di ladang Bolehlah hamba menumpang mandi Patutlah bau badan kau busuk semacam Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang.. Pisang emas dibawa berlayar Masak sebiji di atas peti Kat pasaraya tak ada hutang hutang Kalau nak, bayar, Cash On Delivery Kalau ada jarum yang patah Jangan di simpan di dalam peti Kesian betul dengan kau ni Jarum patah pun kau simpan dalam peti. Dua tiga kucing berlari Mana nak sama si kucing belang Kalau kau berani kejarlah kucing tu Mesti kau kena cakar sampai berbelang-belang gak.. Kajang Pak Malau kajang berlipat Kajang hamba mengkuang layu Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat Kain aku, si pencuri yang sapu Rumah Pak Mamat di tepi sawah Pakai langsir berwarna biru Ooi Pak Mat, langsir warna biru tak lawa lah Pakailah warna kuning ke, hijau ke, kelabu asap ke. Air pasang dalam surut pukul lima Nyonya bangun pagi siram pokok bunga Haloo nyonya, mau tanya sikit Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka? Tuai padi antara masak Esok jangan layu-layuan Kalau padi tu belumlah masak Janganlah tuai, taklah layu-layuan. . Limau purut masak di dahan Batang selasih condong uratnya Limau purut tak boleh makan Nanti sakit perut apa ubatnya. Pulau Pandan jauh ke tengah Gunung Daik bercabang tiga Buat apa nak ke Pulau Pandan yang jauh tu Pergi aje ke Kampung Pandan Sorong papan tarik padan Buah keranji dalam perahu Tolonglah jangan makan buah keranji tu Nanti badan kau orang berbau. Hayya Cik Siti, perempuan banyak muda Ana banyak takut jalan tutup mata Memanglah takut kalau jalan tutup mata Sebab takut terpijak lubang Indah Water Encik Baba jatuh dalam parit Cik Aminah ketawa jerit jerit Sampai hati Cik Aminah ketawakan saya jerit-jerit Mentang-mentanglah saya jatuh dalam parit Buai laju laju Sampai pokok sena Woii, jangan buai laju-laju Nanti kang tercampak kat pokok sena Timang tinggi-tinggi Sampai cucur atap Cucur atap tak sedap Cucuk pisang, cucur udang, haaa tu sedap

Mari Belajar Pribahasa Gaya Baru...

1. Ke mana tumpahnye kuah klu x ke bawah 2. Tak lapuk dek hujan,tak lekang mcm rambutan 3. Tiada rotan,pelempang berguna juga 4. Biar lambat asalkan x cepat 5. Biar putih tulang,jgn kuning gigi 6. Di mana ada gula di sini ada gula-gula 7. Kalah jadi abu, menang jadi,seri jadi abu bakar 8. Carik-carik bulu ayam,lama-lama jadi shuttlecock 9. Secucuk xkan jadi 18cucuk 10. Gajah mati meninggalkan gading,udang harimau mati meninggalkan kulit, manusia mati meninggal dunia. 11. Sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula makanan di dalam mulut 12. Harapkan pagar,pagar tidak boleh diharap 13. Alang-alang mandi biar guna sabun 14. Berapa berat mata memandang,berat lagi seguni beras 15. Cubit paha kanan,paha kiri tak rasa apa2 pon 16. Diam2 ubi berisi,diam lagi orang bisu 17. Hidup segan mati di tanam 18. Ikut hati mati,ikut rasa merasa 19. Lembu punya susu,cap teko dapat nama 20. Sehari selembar benang,lama-lama benang habis 21. Jika kail panjang sejengkal,belilah yang panjang sikit kalu nak mengail di laut. ( beli pukat tunda lagi baik ) 22. Hendak seribu daya,tak hendak tak apa 23. Membujur lalu melintang pukang 24. Hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lebih baik hari tak hujan, boleh main bola. 25. Sebab pulut santan binasa,sebab mulut habis pulut licin sebelanga 26. Kecil-kecil cili padi,kecil lagi biji cili 27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blahhhhhhhhhhh....!!!!!!!

Kantoi

11:20 AM Posted by Lagend TV View Comments
Kantoi by Zee Avi

Semalam I call you, you tak answer. You kata you keluar pergi dinner. You kata you keluar dengan kawan you. But when I called Tommy he said it wasn’t true.

So I drove my car pergi Damansara. Tommy kata maybe you tengok bola. Tapi bila I sampai you, you tak ada. Lagilah I jadi gila.

So I called and called sampai you answer. You kata sorry sayang tadi tak dengar. My phone was on silent, I was at the gym. Tapi latar belakang suara perempuan lain.

Sudahlah sayang, I don’t believe you. I’ve always known your words were never true. Why am I with you, I pun tak tahu. No wonderlah my friends pun tak suka you.

So I guess that’s the end of our story. Akhir kata she accepted his apology. Tapi last last kita dapat tahu she was cheating too. With her ex boyfriend’s best friend – Tommy.

best gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

NAK NAGIS JE...WAWAAAAAAAA

10:02 AM Posted by Lagend TV View Comments
Kepada pelaja-pelajar IPT terutamanya bolehlah menonton sebuah video pendek di bawah sebagai mengenangkan jasa Ibu kita di rumah. Tapi video nih dah lame la. Ade kat youtube, bleh search.
Yang tak belajar dah pun boleh la layan jugak sebab... sebab... sebab... Ini video banyak sedih, Gua menangis maa..... teratakian_14.gif

PESAN IBU

9:51 AM Posted by Lagend TV View Comments

masa kecil ibu selalu kata jangan bohong-dosa masa kecil ibu selalu kata jangan mencuri-dosa masa kecil ibu juga kata tuhan benci orang buat jahat bila dewasa dunia tak sama seperti yang ibu pesan tetap ada orang bohong barangkali ibu mereka tidak pesan waktu mereka kecil bila dewasa dunia tak sama seperti yang ibu pesan tetap ada orang mencuri juga barangkali mereka lupa pesan ibu mereka waktu mereka kecil bila dewasa dunia tak sama seperti yang ibu pesan tetap ada orang buat jahat juga mungkin mereka tiada ibu waktu mereka kecil untuk pesan dan ingatkan pada mereka mungkin ibu mereka sudah mati waktu mer atau hati mereka yang mati bila mereka sudah dewasa?

Doa untuk Ibu Bapak / Orang Tua

Sesungguhnya jasa orang tua kita tidak terhitung banyaknya. Ibu kita mengandung selama 9 bulan kemudian melahirkan kita dengan resiko nyawa melayang. Ketika kita masih bayi tak berdaya, mereka beri kita minum dan makanan. Ketika kita buang air, tanpa jijik mereka membersihkan kita dengan penuh cinta. Kita diberi pakaian dan juga pendidikan.

Mereka sabar menghadapi kemarahan kita, rengekan, kenakalan, bahkan mungkin ketika kita masih kecil/balita pernah memukul mereka. Mereka tetap mencintai kita. Jadi jika kita merasa kesal dengan mereka, apalagi jika mereka begitu tua sehingga kelakuannya kembali seperti anak-anak, ingatlah kesabaran mereka dulu ketika menghadapi kita. Bagi yang sudah memiliki anak tentu paham tentang kerewelan anak-anak yang butuh kesabaran yang sangat dari orang tua.

Adakah kita mampu membalasnya? Bahkan seandainya orang tua kita tak berdaya sehingga untuk buang air kita yang membersihkannya, itu tidak akan sama. Orang tua membersihkan kita dengan penuh cinta dan harapan agar kita selamat dan panjang umur. Sementara si anak ketika melakukan hal yang sama mungkin akan merengut dan bertanya kapan “ujian” itu akan berakhir.

Begitulah. Seperti kata pepatah, “Kasih anak sepanjang badan, kasih ibu sepanjang jalan” Tidak bisa dibandingkan.

Oleh karena itu hendaknya kita berbakti pada orang tua kita. Minimal kita mendoakan mereka:

Apabila anak Adam wafat putuslah amalnya kecuali tiga yaitu sodaqoh jariyah, pengajaran dan penyebaran ilmu yang dimanfaatkannya untuk orang lain, dan anak yang mendoakannya. (HR. Muslim)

Jika kita tidak berdoa untuk orang tua kita, maka putuslah rezeki kita:

Apabila seorang meninggalkan do’a bagi kedua orang tuanya maka akan terputus rezekinya. (HR. Ad-Dailami)

Oleh karena itu sebagai anak yang berbakti hendaknya kita senantiasa berdoa untuk ibu bapak kita. Di antara doa-doa untuk orang tua yang tercantum dalam Al Qur’an adalah sebagai berikut:

“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:

doa4.jpg

Robbirhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiroo

“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” [Al Israa’:24]

doa1.jpg

Robbanaghfir lii wa lii waalidayya wa lilmu’miniina yawma yaquumul hisaab

“Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).” [Ibrahim:41]

doa5.jpg

Robbighfir lii wa li waalidayya wa li man dakhola baytiya mu’minan wa lilmu’miniina wal mu’minaati wa laa tazidizh zhoolimiina illa tabaaro

“Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan.” [Nuh:28]

doa6.jpg

Robbighfir lii wa li waalidayya warhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiroo

“Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku dan kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.”

Mudah-mudahan kita bisa mengambil manfaat dari ilmu yang kita dapat dengan mengamalkannya setiap hari. Amiin.

Dengan Sombong Ku Berkata: Aku Bukan Orang Sombong

9:51 PM Posted by Lagend TV View Comments
Ah, kalimat itu selalu berkumandang dari kawan ku....... Hingga akhirnya aku termenung pendek... Sebenarnya batasan sombong itu apa?... Bila ada orang kata aku sombong.Aku bukan sombong,cuma aku hanya "menyepi diri". Ingatkan orang faham, tapi,aku yang salah sangka.Aku cuma berkata.Entahlah.Salah aku kot.I'm sorry.Really sorry. What i'm going to tell here, I'm really sorry if i seem keep avoiding people.I mean all my friends....sorry dollll Bukan aku sengaja, dan bukan juga aku sombong.I just need time and some space to make my life much better than before.Aku menghadapi proses kehidupan yang bagi aku sedikit sukar dan aku tak berapa suka nak kongsi dengan rakan-rakan buat masa nie.Tapi tak bermakna aku sombong, lupakan rakan-rakan.I'm not that person.I love all my friends.But, just give me some time and space.Just that.I hope all friends can understand it.Sekarang nie, aku cuba juga untuk kongsi apa yang aku kata tak nak kongsi dengan kawan-kawan.Tapi,orang macam tak suka pula.Entahlah.Dunno what to say.
Kehidupan yang kita lalui nie, tak sama dengan orang lain.Semua orang melalui kehidupan yang berbeza-beza.Mungkin ada perkara yang kita boleh share dengan semua kawan-kawan yang rapat dengan kita sebelum nie dan ada perkara yang kalau boleh kita tak nak share langsung, tapi, ada juga perkara yang kalau boleh kita nak simpan dulu dan bila masanya kita akan cakap sendiri menyalahkan saya..suka saya seorang kawan buruk.Saya hanya memerlukan masa dan ruang dan kini aku dalam proses "penyembuhan". .[huhuhu...] Jangan pula bila aku dah share, orang sakit hati dengan aku pula bila aku cakap....
sorry sahabat

7zip & winrar

5:34 PM Posted by Lagend TV View Comments

ulat bulu

2:03 PM Posted by Lagend TV View Comments
Tadi pagi saat bangun tidur aku pergi ke halaman luar untuk menghirup udara segar....sambil2 bersenam lah cikit....huhuhu.....Badan sihat,otak cergas....btol x??? tiba2, kulitku terasa agak gatal (spertinya aku terkena bulu dari ulat bulu) Lalu aku mandi dengan banyak sabun dengan harapan yang tinggi, dapat menetralisir gatal itu. Teranyata jauh dari apa yg ku bayangkan. Gatalnya justru menyebar karena terkena air. Kulitku yang putih(putih ker...hahaha) jadi merah, bentol dan gatal. Sebenarnya, racun (zat) gpow yg ada di bulu ulat bulu & mengapa bereaksi sangat cepat pada kulit manusia????

LELAKI

12:12 PM Posted by Lagend TV View Comments

Pompuan selalu benci dengan lelaki boya Dah ada pasangan, tapi masih nak berpoya poya Tapi pompuan tak tahu lelaki punya la setia Lagipun berpoya poya itu kan cuma hobi saja Pompuan dok bising lelaki hidung belang Dah ada teman, tapi dok cari lain kat belakang Tapi pompuan tak tahu lelaki bukanlah ada niat nak curang Lagipun ianya cuma sekadar nak isi masa lapang Pompuan keja nak kata lelaki mata keranjang Ada marka kat tepi pun, pompuan lain pun sempat di pandang Tapi pompuan tak tahu lelaki punya la penyayang Sebab dalam hatinya, cuma ada pompuan tu sorang Pompuan juga menyampah dengan lelaki penipu Walaupun dah berteman, tapi tetap nak berlakon single gitu Tapi pompuan tak tahu yang lelaki sebenarnya bukanlah sebegitu Ia cuma sekadar nak test market, samada masih laku atau tak laku Tapi walau apa pun alasan lelaki beri Pompuan tetap mengata lelaki itu ini Walau begitu lelaki tetap harap pompuan dapat mengerti Benda ni kadang kadang terjadi di luar kawalan diri Sebab tu orang selalu kata bahawa dasar lelaki tak sedar diri Oleh itu...maafkanlah kami....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...