Cara-cara install Windows 8

Windows 8 merupakan Windows terbaru dari Microsoft yang dilancarkan kepada orang ramai pada Oktober 2012 yang lalu. Ia membawa banyak perubahan, terutamanya dalam menyelaraskan user experience pada komputer, tablet, dan smartphone. Windows 8 juga memperkenalkan user interface baru yang dibina berdasarkan “Metro”.
Jika anda masih menggunakan Windows yang terdahulu, anda mungkin tertanya-tanya, mengapa anda perlu upgrade? Apa kelebihannya Windows 8? Apa yang saya boleh katakan adalah selain daripada sekuriti dan prestasi yang lebih baik, user interface “Metro” itu sendiri berbaloi untuk dicuba.
Cara terbaik untuk mengetahui betapa bagusnya sebuah operating system adalah dengan mencubanya sendiri. Artikel kali ini akan menerangkan langkah-langkah untuk memasang Windows 8 (anda juga boleh download artikel ini dalam bentuk PDF). Anda boleh upgrade Windows anda dengan mudah tanpa membuang dokumen anda, namun pastikan anda telah membuat backup terlebih dahulu. Mari kita mula:

1. Masukkan DVD/USB Windows 8 dan hidupkan komputer. Jika mesej “Press any key to boot from CD or DVD…” keluar, tekan Enter.
wysiwyg image
2. Window “Windows Setup” keluar. Tekan Next.
wysiwyg image
3. Klik “Install now”
wysiwyg image
4. Pilih jenis OS yang anda mahu (jika anda tidak tahu apakah perbezaannya, pilih ‘x86’) dan tekan Next.
wysiwyg image


5. Baca terma dan syarat yang dipaparkan. Jika anda setuju dengannya, klik “I accept the license terms” dan tekan Next.
wysiwyg image

6. Pilih ‘Upgrade’ jika anda ingin mengekalkan semua software yang anda telah install pada Windows sebelumnya. Jika tidak, pilih ‘Custom’.
wysiwyg image

7. Pilih partition mana yang anda ingin masukkan Windows, dan tekan Next (jika anda memilih partition yang telah mengandungi Windows, segala fail-fail Windows yang lama termasuk “My Documents” akan dipindahkan ke dalam folder ‘Windows.old’).
wysiwyg image

8. Tunggu sehingga proses pemasangan selesai, dan komputer akan restart (jika mesej “Press any key to boot from CD or DVD…” keluar sekali lagi, jangan tekan apa-apa).
wysiwyg image
9. Berikan nama bagi komputer anda, dan tekan Next.
wysiwyg image
10. Pilih “Use express settings” untuk menetapkan Windows mengikut senarai yang dipaparkan, atau pilih ‘Customize’ untuk menetapkannya satu-persatu.
wysiwyg image

11. Anda boleh masukkan email anda, atau klik pada “Sign in without a Microsoft account” untuk teruskan.
wysiwyg image
12. Jika anda memilih untuk tidak menggunakan akaun Microsoft, tekan “Local account”.
wysiwyg image

13. Masukkan nama bagi akaun PC anda, dan tekan “Finish”.
wysiwyg image
14. Windows 8 anda sudah sedia dan boleh digunakan!
wysiwyg image




sumber 
Cara-cara install Windows 8 Cara-cara install Windows 8 Reviewed by Drama Malaysia, Waktwo on January 07, 2013 Rating: 5
Powered by Blogger.