Awas! Bahaya Mendengar Muzik Sewaktu Tidur

Thursday, December 27, 2012 11:10 AM Posted by Viral Sohor
Tidur nyenyak dan mencukupi pada waktu malam penting untuk kecergasan fizikal dan mental tetapi kini masalah tidur tidak cukup semakin meningkat. Tidur adalah suatu nikmat yang telah Allah S.W.T berikan kepada makhlukNya untuk mendapatkan rehat bagi tubuh badan.
Kebiasaan tidur sambil mendengarkan muzik, atau menonton televisyen sampai tertidur, atau membiarkan lampu di ruangan menyala terang, memang sukar untuk di halang dan menurut sebahagian orang keadaan seperti itu membuat mereka menjadi lebih cepat tertidur.


[Image: baluk.jpg]

Kalau kalian ingin tahu akan kenyataannya setelah terbangun kalian akan merasa lebih tertekan (stress). Bahkan ada yang merasa seperti tidak tidur semalaman. Senang kata tidur tak puas dan tak lena.
Ketahui lagi apa yang terfakta sewaktu kita tidur
Sewaktu kita tidur sebenarnya kalau kalian ingin tahu, otak tidak pernah tidur. Otak selalu menjalankan aktivitinya walaupun tidak sesibuk seperti waktu kira berjaga, iaitu menjalankan sistem metabolisme tubuh.
Pada malam hari, seiring menurunnya aktiviti tubuh, rentak gelombang otak pun mengalami penurunan.
Namun apabila kita tidur sambil mendengarkan muzik, televisyen dalam keadaan hidup atau lampu sedang menyala terang, maka gelombang suara atau cahaya yang dipancarkan oleh peralatan tersebut tetap diterima oleh pancaindera pendengaran dan penglihatan kita.
Gelombang suara diterima oleh alat pendengaran di dalam telinga dan gelombang cahaya tetap dapat menembus kelopak mata dan diterima oleh retina dan lensa mata .


[Image: emnb_18_25944.gif?1711599285]
Gelombang-gelombang tersebut akan diteruskan ke otak kita. Otak yang harusnya berehat akan kembali terangsang untuk bekerja dan mengubah informasi yang masuk.
Apabila hal ini berlangsung sepanjang malam, bermakana kita hanya tidur menurut tubuh luar, tetapi tidak menurut otak.
Otak akan terus bekerja mengolah informasi yang masuk tersebut. Jadi jangan biarkan otak Anda keletihan kerana harus tetap bekerja pada malam hari, sedangkan di siang hari otak jugak akan digunakan sepenuhnya melakukan kerja seharian.
Penelitian Ohio State University membuat pembongkaran di mana, tidur dgn lampu menyala akan membuat perasaan tidak tenang atau resah sewaktu dari bangun tidur.

P/s : macam mana bagi yang dah terbiasa ek? slow-slow la kan tukar habit..heee
 


sumber

blog comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...